
what going on?
Opis
Tam gdzieś musi być niebo cały film.
Pojęcie kina palestyńskiego dla wielu krytyków filmowych nadal jest zagadką — jako jedno z nielicznych kin narodowych pozbawione jest ono państwowości i ustalonych granic. Dlatego też tworzenie filmów palestyńskich rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Być może należałoby rozważyć, jak to jest, że naród bezpaństwowy tworzy kino narodowe — a kiedy już to robi, jakie jest to kino narodowe?
Edward Said twierdził, iż „cała historia walki palestyńskiej polega na tym, aby zostać dostrzeżonym” — kino palestyńskie pozostaje niezwykle charakterystyczne ze względu na fakt, iż powstaje w warunkach wewnętrznego wygnania w okupowanej Palestynie albo w wyniku emigracji do innych krajów. Jego rozwój związany jest nie tylko z oporem wobec polityki Izraela, ale także dążeniem do uznania Państwa Palestyny przez aktorów międzynarodowych. Poprzez kino palestyńskie niewidzialne staje się widoczne.
Tam gdzieś musi być niebo cda.
Główny bohater filmu, w którego rolę wciela się sam reżyser, przestaje się czuć komfortowo w rodzinnym Nazarecie. Niewinne scysje z sąsiadem, niepokojące akty wandalizmu i narastająca agresja sprawiają, że dojrzewa w nim myśl o wyjeździe. Nowego życia i alternatywy dla swojej ojczyzny szuka najpierw w Paryżu, później w Nowym Jorku. Nie jest to jednak łatwe, gdyż myśli o Palestynie prześladują go niemal na każdym kroku, a kusząca wizja świeżego startu zamienia się w komedię pomyłek. Podobną, jaką dla bohatera jest filmowy biznes, który przez Suleimana został tu sportretowany w groteskowy sposób.
Zmęczony filmowiec reagujący na wszystko, co go spotyka, jedynie mimiką twarzy, niczym dawne gwiazdy kina niemego mierzy się z otaczającym go światem. Szczególnie blisko mu do Bustera Keatona, który z pozornie niewzruszoną miną spadał z wysokości i zderzał się z autami. Suleiman w milczeniu zderza się z agresywną młodzieżą na ulicy, przeżywa lotnicze turbulencje i niepokojące zachowania przypadkowego pasażera metra.
Tam gdzieś musi być niebo online.
Jednocześnie bohater patrzy na świat okiem reżysera. Jest wiecznym obserwatorem. Kiedy siada w paryskiej kawiarni nie może oderwać wzroku od pięknych kobiet, wędrujących w konwencji teledysku; gdy przemierza krajobraz Izraela, pejzaże zamieniają się w malarskie płótna. Całość stanowi tak naprawdę zbiór miniatur i skeczy opartych na stylistycznej prostocie oraz humorze podszytym delikatną nutą ironii i gorzkiej refleksji.
obsada
Gael García Bernal
Ali Suliman
Grégoire Colin
Elia Suleiman
Tytuł Oryginalny It Must Be Heaven
IMDb Rating 7.1 1,669 votes
TMDb Rating 6.3 39 votes
Director
Director
Obsada
Himself
Mad Man
policeman
Himself
Tarot Reader
New York Taxi Driver
man in the metro
Policeman 6
immigration officer
Producer in Paris